Adaptarea climatului etic universitar, o necesitate în contextul pandemiei
Revista "Etică și deontologie",
Vol. 1 Nr. 02 (2021): Revista "Etică și deontologie"
Rezumat
Lucrarea de față își propune să analizeze consecințele măsurilor crizei pandemice asupra sistemului educațional, în ceea ce privește climatul etic universitar, încercând să ofere soluții pentru crearea și menținerea unui climat optim de învățare și dezvoltare a caracterului. Climatul organizațional etic se află în centrul procesului de luare a deciziilor etice, al comportamentului etic și al dezvoltării în mediul universitar. Climatul etic universitar reflectă comportamentele morale colective, facilitează angajamentul, respectul pentru normele etice și integritatea părților implicate în procesul educațional, conducând la dezvoltarea unei culturi etice a responsabilității. În contextul actualei pandemii, soluțiile educaționale adoptate, deși eficiente pe termen scurt, pe termen lung pot afecta valorile de bază pe care se construiește școala tradițională. Este nevoie mai mult ca oricând de o politică de uși deschise pentru a se adapta la noua realitate generată de criză, pentru a menține universitățile într-o zonă de autoritate morală, pentru a evita obscurantismul și absenteismul moral, consecințe ale sustragerii tendinței de responsabilitate, generate de scoala online.
Cuvinte cheie
- Barnard, Chester (1939), Dilemmas of Leadership in the Democratic Process, Pub. under the University Extension Fund, Herbert L. Baker Foundation, Princeton University
- Carta, (2016). Carta Academiei Forțelor Terestre ,,Nicolae Bălcescu”, Sibiu, Codul de etică și deontologie profesională, 2016
- Constituţia României, published in M.Of.nr.767/31.10. 2003, part I
- Craig, E. J., (2015), Meeting the Ethical Challenges of Leadership, Casting Light or Shadow, fifth Edition, Sage Publications, Inc.
- DEX, (1998). Dicționarul explicativ al limbii române, second edition, published under the auspices of the Romanian Academy - Iorgu Iordan Institute of Linguistics, București, Universul Enciclopedic Publishing House.
- Ghillyer, A., (2014), Business Ethics Now, Mc Graw Hill Education, 5th edition
- Jones, D.G., (2020), Ethical Responses to the Covid-19 Pandemic: Implications for the Ethos and Practice of Anatomy as a Health Science Discipline, Anat Sci Educ 13:549–555, https://doi.org/10.1002/ase.2003, p.550-551
- Mihailescu, N., (2019), Managementul eticii în instituția școlară, https://ust.md/wp-content/uploads/2019/12/autoreferat-mihailescu.pdf
- NCA, (1999). Credo for Ethical Communication, approved by National Communication Association (NCA) Legislative Council, November https://open.lib.umn.edu/publicspeaking/chapter/2-2-ethics-in-public-speaking
- Ordin, (2018). Ordinul de ministru nr. 3.131/2018 on the inclusion in curricula, for all universities study programs organized by higher education institutions in the national education system, of courses on ethics and academic integrity, M.O.
- Vardi, Y., (2001), The effects of organizational and ethical climates on misconduct at work, Journal of Business Ethics 29 (4):325 - 337
- Victor, B, Cullen, J.B, (1987). A Theory and Measure of Ethical Climates in Organizations, Research in Corporate Social Performance and Policy, 9
- Victor, B, Cullen, J.B (1988). The Organizational Basis of Ethical Work Climates, Administrative Science Quarterly, 33
Referințe
Barnard, Chester (1939), Dilemmas of Leadership in the Democratic Process, Pub. under the University Extension Fund, Herbert L. Baker Foundation, Princeton University
Carta, (2016). Carta Academiei Forțelor Terestre ,,Nicolae Bălcescu”, Sibiu, Codul de etică și deontologie profesională, 2016
Constituţia României, published in M.Of.nr.767/31.10. 2003, part I
Craig, E. J., (2015), Meeting the Ethical Challenges of Leadership, Casting Light or Shadow, fifth Edition, Sage Publications, Inc.
DEX, (1998). Dicționarul explicativ al limbii române, second edition, published under the auspices of the Romanian Academy - Iorgu Iordan Institute of Linguistics, București, Universul Enciclopedic Publishing House.
Ghillyer, A., (2014), Business Ethics Now, Mc Graw Hill Education, 5th edition
Jones, D.G., (2020), Ethical Responses to the Covid-19 Pandemic: Implications for the Ethos and Practice of Anatomy as a Health Science Discipline, Anat Sci Educ 13:549–555, https://doi.org/10.1002/ase.2003, p.550-551
Mihailescu, N., (2019), Managementul eticii în instituția școlară, https://ust.md/wp-content/uploads/2019/12/autoreferat-mihailescu.pdf
NCA, (1999). Credo for Ethical Communication, approved by National Communication Association (NCA) Legislative Council, November https://open.lib.umn.edu/publicspeaking/chapter/2-2-ethics-in-public-speaking
Ordin, (2018). Ordinul de ministru nr. 3.131/2018 on the inclusion in curricula, for all universities study programs organized by higher education institutions in the national education system, of courses on ethics and academic integrity, M.O.
Vardi, Y., (2001), The effects of organizational and ethical climates on misconduct at work, Journal of Business Ethics 29 (4):325 - 337
Victor, B, Cullen, J.B, (1987). A Theory and Measure of Ethical Climates in Organizations, Research in Corporate Social Performance and Policy, 9
Victor, B, Cullen, J.B (1988). The Organizational Basis of Ethical Work Climates, Administrative Science Quarterly, 33