Dilemmas and Challenges in Supporting Courses of Ethics, Deontology and Academic Integrity
"Ethics and Deontology" Journal,
Vol. 1 No. 01 (2021): Ethics and Deontology Journal
Abstract
Like any trend and major change in human history, information society and globalisation bring advantages and disadvantages for the individual and for society as a whole. With the extremely rapid circulation of information, increased access to huge databases, the emergence of remote communication media that allow stakeholders to interact in real time, to transfer large volumes of data, situations have also arisen in which individuals or groups have abused these facilities and exploited them for unethical purposes, affecting institutions, academics, individuals from various professional areas, both in terms of image and heritage. Training and integrating future specialists, today students, in the labour market, in the economy, in education, in health or in administration, requires not only the body of knowledge related to the field of study, it is also necessary to train appropriate behaviours, characters and attitudes related to integrity, ethics, and professional deontology. This is achieved by educating, raising awareness among and stimulating young people, in order to build moral values to virtues, so as to have an increased contribution to the performance of the unit in which they operate, while improving the organizational culture of which they belong. Not all students will work in research or education. This is not relevant when we talk about the need to develop long-term ethical behaviours. Today's student, the future professional, may be a serious element of positive influence and appropriate training for future generations, from the department, from business, from an undertaking or from a public institution
Keywords
- Cury, A. (2005). Părinți străluciți, profesori fascinanți - Cum să formăm tineri fericiți și inteligenți. București, Editura For You.
- Lege. (2003). Legea nr. 319/08.07.2003 privind statutul personalului de cercetare-dezvoltare, M.Of. 530 din 23 iulie 2003, disponibilă la: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/45166
- Lege. (2004). Legea nr. 206/27.05.2004 privind buna conduită în cercetarea științifică, dezvoltarea tehnologică și inovare, M.Of. 505 din 4 iunie 2004, disponibilă la: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/52457
- Lege. (2011). Legea educației naționale nr. 1/2011, M.Of. 18 din 10 ianuarie 2011, disponibilă la: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/125150. Hotărâre. (2011). HG 681 din 29.06.2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, M.Of. 681 din
- iunie 2011, disponibilă la: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/130547
- Matic, A.V., (2018), Plagiatul, autoplagiatul și alte abateri de la normele de bună conduită în cercetarea știinșifică, dezvoltarea tehnologică și inovare. În C.C. Vlad, Etică și deontologie academică (pp. 59-117). Galați: Editura Universităţii din Galați.
- Mureșan, V., (2007), Comentariu la Întemeierea metafizicii moravurilor. În I. Kant, Întemeierea metafizicii moravurilor (pp. 187-410). București Editura Humanitas.
- Singer, P., (2006). Tratat de etică. Iași, Editura Polirom.
- Fig. 1: https://www.anticariat-unu.ro/manual-de-educatie-morala-pentru-clasa-i-secundara-de-constantin-stelian-1940-p144023;
- Fig. 2: https://www.anticariat-unu.ro/cartea-noastra-pentru-ora-de-dirigentie-manual-de-educatie-morala-pentru-clasa-a-ii-a-secundara-baieti-si-fete-de-a-radulescu-pogoneanu-emilia-bogdan-alex-bogdan-1936-p133877
References
Cury, A. (2005). Părinți străluciți, profesori fascinanți - Cum să formăm tineri fericiți și inteligenți. București, Editura For You.
Lege. (2003). Legea nr. 319/08.07.2003 privind statutul personalului de cercetare-dezvoltare, M.Of. 530 din 23 iulie 2003, disponibilă la: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/45166
Lege. (2004). Legea nr. 206/27.05.2004 privind buna conduită în cercetarea științifică, dezvoltarea tehnologică și inovare, M.Of. 505 din 4 iunie 2004, disponibilă la: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/52457
Lege. (2011). Legea educației naționale nr. 1/2011, M.Of. 18 din 10 ianuarie 2011, disponibilă la: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/125150. Hotărâre. (2011). HG 681 din 29.06.2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, M.Of. 681 din
iunie 2011, disponibilă la: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/130547
Matic, A.V., (2018), Plagiatul, autoplagiatul și alte abateri de la normele de bună conduită în cercetarea știinșifică, dezvoltarea tehnologică și inovare. În C.C. Vlad, Etică și deontologie academică (pp. 59-117). Galați: Editura Universităţii din Galați.
Mureșan, V., (2007), Comentariu la Întemeierea metafizicii moravurilor. În I. Kant, Întemeierea metafizicii moravurilor (pp. 187-410). București Editura Humanitas.
Singer, P., (2006). Tratat de etică. Iași, Editura Polirom.